Ciepłe posadowienie domu pasywnego
W podwarszawsich Markach zrealizowana została budowa parterowego budynku jednorodzinnego, w którym zastosowano szereg rozwiązań minimalizujących miejsca przemarzania. Schemat oceplenia budynku do jakiego dążymy w naszych projektach zyskał nowe rozwiązania techniczne w tej realizacji. Strzałki poniżej pokazują na przekroju miejsca gdzie mostki cieplne są wyjątkowo dokuczliwe i które udało się wyeliminować w omawianej realizacji.
Fundamenty budynku- ławy fundamentowe
Ławy fundamentowe - prawie normalne. Zrezygnowaliśmy tutaj z izolacji przeciw wodnej bitumicznej , czy asfaltowej. W warunkach budowy bardzo trudno uzyskać szczelność tych powłok a zespolenie uszczelnienia izolacji pionowej z izolacją poziomą wymaga niezwykłej dokladności , trudnej do uzyskania w warunkach polowych. Powierzchnie betonów w krzywych szalunkach, mają nierówną powierzchnie. Raki w betonie dodatkowo utrudniają wytworzenie szczelnej powłoki.
Izolacja przeciw wodna HYDROSTOPEM
W omawianej realizacji zastosowano izolacje Hydrostop, zarówno do izolacji pod ławami jak i izolacji pionowej ław i ścian fundamentowych. Hydrostop wnika w beton i tworzy wodoszczelną membranę zkutecznie izolującą , która doskonale uszczelnia zarówno powierzchnie betonowe porowate jak i gładkie. Nie uszczelniamy powierzchni - a szczelna jest warstwa betonu gr 4-5 cm. Połączenie izolacji poziomej i pionowej - wytwarza się warstwa szczelna wewnątrz betonu jest szczelna bez różnicy kształtu na zewnątrz.
Izolacja cieplna i przeciw wilgotnościowa pod budynkiem w jednej płaszczyźnie
Największą innowacjją tej realizacji jest wykonanie pod budynkiem izolacji wilgotnościowej i cieplnej w jednej płaszczyźnie. Przypomina to rozwiązanie w którym budynek stoi na płycie , a pod płytą jest warstwa ocieplenia. Wykonanie płyty żelbetowej pod całym budynkiem jest jednak droższe w realizacji o 30% w stosunku do zrealizowanego tu rozwiązania. W omawianej realizacji wszystkie ściany zostały podparte łącznikami Halfena, stosowanymi do wykonywania ścianek kolankowych i attykowych. Z obliczeń konstrukcyjnych wynikło, że łączniki mogą być rozłozone co 120-150 cm. W celu równomiernego rozłożenia obciążenia wykonano pod ścianami wieniec żelbetowy w którym zostały osadzone łączniki Halfena
Ściana dociskowa z cegły klinkierowej . To rozwiązanie wymaga koniecznie wentylacji. Brak przepływu powietrza w krótkim czasie powoduje nasiąkanie izolacji termicznej wodą, powstałą w wyniku wykraplania się pary wodnej lub naporu wody z zewnątrz.
Szczelna izolacja wieńca. Przed betonowaniem wykonano docieplenie z płyt styropianowych. Wszystkie spoiny pomiedzy płytami zostały uszczelnione pianą poliuretanową.
Taki montaż murłaty , pozwala odizolować konstrukcje więźby dachowej od konstrukcji stropu. Mamy tu rozwiązane dwa problemy -
- pierwszy to spód murłaty nie jest narażony na gnicie. W rozwiązaniu najbardziej rozpowszechnionym na budowach, murłata leży na warstwie papy. W związku z tym, że na spodzie dachu często pojawia się woda z przecieków dachu lub jako skroplina przy gwałtownych zmianach temperatury- to woda ścieka i gromadzi się na papie. Wobec tego murłata stoi w wodzie i gnije.
- drugi to łatwość rozłożenia izolacji z wełny na płaszczyźnie, bez przerw. W spotykanych rozwiązaniach wełnna dochodzi do murłaty, potem jest przerwa na murłatę- ewidentny mostek cieplny. Przy dokładniejszych wykonawcach murłata jest otulona od góry wełną. Nad murłatą mamy do spodu dachu 10-14 cm , co nie pozwala włożyć pełnej izolacji grubości 20-40 cm wełny. Na domiar złego góra wełny nad murłatą dotyka spodu dachu - gromadzące się skropliny od spodu dachu spływają w wełnę mineralną okładajacą murłatę.
Prawidłowe funkcjonowanie dachu zapewnia użycie pełnej technologii jak została dla danego systemu opracowana. W przypadku dachówki ceramicznej Wienerbergera zastosowano technologie KoraTech® - akcesoria systemowe.
Komin zaprojektowano i wybudowano klasycznie na samym środku dachu. Poza wrażeniami estetycznymi - taki komin sprawi podczas eksploatacji najmniej kłopotów w funkcjonowaniu budynku.
Budynek uzyskał pozwolenie na użytkowanie w 2019 roku. W październiku 2018 wyglądał tak: